علائم بیماریهای قلبی

علائم بارز بیماریهای قلبی عبارتند از :

درد قفسه سینه

تنگی نفس

تپش قلب

سنکوپ

البته علائم غیر اختصاصی تر هم وجود دارند که تشخیص را مشکل تر می سازد. در اینجا توضیحات مختصری د رمورد این علائم می دهیم :

درد قفسه سینه به اشکال مختلف ظاهر می شود از تیر کشیدن تا یک درد مداوم و کسل کننده ، همچنین گاهی اوقات ممکن است به صورت سوزش قفسه سینه نیز ظاهر شود . در موارد خاص درد به فک نیز منتقل می شود و سپس به پشت یا پایین یک یا هر دو بازو منتشر می شود.
بسیاری از مشکلات مختلف می توانند باعث درد در قفسه سینه شوند . از آنجا که این درد می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی باشد مهم است که به دنبال تشخیص پزشکی باشید.

علائم درد قفسه سینه

بسته به آنچه که باعث ایجاد این علائم می شود، درد قفسه سینه می تواند احساسات مختلفی ایجاد کند .

درد قفسه سینه مربوط به قلب

اگرچه درد در قفسه سینه اغلب با بیماری قلبی همراه است ، اما بسیاری از افراد مبتلا به بیماری قلبی با ناراحتی مبهمی روبرو می‌شوند که لزوماً به عنوان درد شناخته نمی‌ شود .به طور کلی ناراحتی قفسه سینه مربوط به حمله قلبی یا مشکل قلبی دیگر ممکن است توسط یک یا چند مورد زیر توصیف شود یا همراه باشد.
– احساس فشار، پری، سوزش یا سفتی در قفسه سینه
– درد یا سوزش که به پشت گردن ، شانه ها و یک یا هر دو بازو می رسد.
– دردی که بیش از چند دقیقه طول می کشد و با فعالیت بدتر می شود ، می رود و بر می گردد یا شدت آن متفاوت است.
– تنگی نفس
– عرق سرد
– سرگیجه یا ضعف
– تهوع یا استفراغ

علل قلبی درد قفسه سینه

نمونه‌هایی از علل درد قفسه سینه مربوط به قلب عبارت‌اند از:

  • حمله قلبی: حمله قلبی به علت مسدود شدن جریان خون به عضله قلب، که ثانویه به وجود لخته خون رخ می‌دهد.
  • آنژین: به درد قفسه سینه ناشی از جریان خون ضعیف به قلب، آنژین گفته می‌شود. این درد اغلب به دلیل وجود پلاک در دیواره رگ‌های خونرسان به قلب ایجاد می‌شود. این پلاک‌ها، رگ‌ها را باریک و خونرسانی به قلب را، به‌ویژه در حین فعالیت بدنی، محدود می‌کنند.
  • التهاب پرده دربرگیرنده قلب (پریکاردیت): درد ناشی از پریکاردیت معمولاً شدید است و با تنفس یا دراز کشیدن بدتر می‌شود.

تنگی نفس

تنگی نفس یک از مهم ترین نشانه های بیماری قلبی عروقی است، که در واقع نشانه اولیه بیماری ریوی نیز به حساب می آید. به صورت افزایش آگاهی ناخوشایند از نفس کشیدن تعریف می شود. این امر می تواند در افرادی که فعالیت متوسط تا شدید داشته اند بسته به شرایط، احساس کاملا طبیعی باشد. زمانی که تنگی نفس در حالت استراحت یا با فعالیت اندک رخ می دهد، غیر طبیعی به نظر می رسد. تنگی نفس ممکن است با تعداد زیادی از شرایط غیر قلبی مانند آنمی در نتیجه کاهش ظرفیت حمل اکسیژن، اختلالات ریوی همچون بیماری های ریوی انسدادی یا تحدیدی و آسم، چاقی به دلیل افزایش کارکرد تنفسی و محدود شدن پرشدگی ریه ها و تغییر شرایط همراه شود.

در بیمار قلبی عروقی، تنگی نفس به طور تیپیک توسط اختلال عملکرد بطن چپ چه سیستولی و چه دیاستولی، CAD و ایسکمی ناشی از آن یا بیماری های دریچه ای قلب که وقتی شدید شوند که ممکن است منجر به کاهش خروجی قلب شوند، ایجاد می گردد. در موارد اختلال عملکرد بطنی و بیماری دریچه ای، مکانیسم تنگی نفس اغلب شامل افزایش فشار داخل قلبی است که منجر به احتقان عروق ریوی گردد، سپس مایعات به فضای آلوئولی نشت می کنند، تبادل گازی را مختل کرده و موجب تنگی نفس می شوند.

دلایل تنگی نفس حاد

دلایل تنگی نفس حاد که به صورت ناگهانی اتفاق می افتد شمار محدودی از علت های زیر را دارد:

  • فشار خون پایین
  • نارسایی قلبی
  • تامپوناد قلبی (هنگامی که تجمع مایع در فضای پریکارد باعث اعمال فشار بر قلب شود تامپوناد قلبی روی می دهد).
  • سکته قلبی
  • ذات الریه (به التهاب یکی از ریه ها یا هر دوی آن ها سینه پهلو یا ذات الریه می گویند).
  • خون ریزی ناگهانی
  • آسم
  • مسمومیت ناشی از کربن مونو اکسید
  • آمبولی ریوی (به انسداد ناگهانی در عروق ریه آمبولی ریه می گویند).
  • انسداد مجرای تنفسی فوقانی (انسداد در راه تنفسی)

 

تپش قلب

به احساس ضربان قلب محکم یا قوی در قفسه سینه و یا سر و گردن، تپش قلب گفته می شود، در واقع فرد نامنظم بودن نبض، ناراحتی در قفسه سینه و ضربات قلب خود را احساس می کند. در برخی موارد، تپش قلب ممکن است به گونه ای غیرمعمول احساس شود به طور مثال تنگی نفس همراه با تپش قلب، اما علت چیست؟

به ندرت ممکن است تپش قلب با سرگیجه و یا بی هوش شدن (غش کردن) همراه باشد.

یکی از موادی که می تواند باعث تپش قلب شود، کافئین است. برخی افراد نسبت به مصرف هر میزان ماده محرک، حساس هستند، اما نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو، بروز تپش قلب ناشی از کافئین را در میان افراد افزایش داده است. کاهش مصرف و یا کنار گذاشتن نوشیدنی های حاوی کافئین مانند قهوه یا نوشابه، می تواند تپش قلب ایجاد شده را بهبود بخشد.

مصرف بیش از حد شکلات نیز می تواند در برخی افراد تپش قلب ایجاد کند و برخی بیماران نیز با نوشیدن بیش از حد الکل به تپش قلب دچار می شوند. مصرف برخی از داروهایی که بدون نسخه قابل خریداری اند، مانند داروهای سرماخوردگی و آلرژی که حاوی ترکیبات ضداحتقان (سودو‌افدرین) هستند، اغلب می‌تواند منجر به بروز ناگهانی تپش قلب شود.

در اغلب موارد، تپش قلب بدون هیچ عامل محرک مشخصی بروز پیدا می کند. با این حال عواملی همچون خستگی، استرس و کمبود خواب نیز می توانند منجر به بروز تپش قلب و یا بدتر شدن آن شوند.

سنکوپ قلبی یا غش معمولا به از دست دادن موقت آگاهی و از دست هوشیاری گفته می شود. از جمله عوامل سنکوپ قلبی می توان به کاهش ناگهانی اکسیژن در مغز اشاره کرد. کاهش اکسیژن وخون رسانی به مغز علل زیادی دارد، از جمله فشار خون پایین یا حمله قلبی. سنکوپ قلبی احتمال مرگ ناگهانی در فرد را بالا می برد.

سنکوپ

به حالت از دست دادن موقتی هوشیاری سنکوپ می گویند. زمانی که فرد دچار سنکوپ می شود به صورت ناگهانی هوشیاری خود را از دست می دهد و به زمین می افتد. مدت زمان بی هوشی فرد از چند ثانیه تا چند دقیقه طول می کشد و بعد از مدتی فرد هوشیاری خود را به دست می آورد. ممکن است قبل از ايجاد سنکوپ فرد احساس تهوع، سرگيجه و استفراغ کند و به صورت ناگهاني و بدون هيچ احساس قبلی سنکوپ رخ دهد. عوامل سنکوپ در هر فردی متفاوت است، بعد از سکنوپ و به دست آوردن هوشیاری فرد معمولا کاملا سرحال و بدون علائم است مگر در حین افتادن به زمین ضربه ای به او وارد آمده باشد. از عوامل سنکوپ کاهش فشار خون و نرسیدن خون کافی و به طبع اکسیژن کافی به مغز است. در این حالت فرد دچار بی خبری کوتاه مدت از اطراف خود می شود. در حالت سنکوپ، دستگاه های قلب و ریه فعال هستند. سنکوپ غالباً تکرار می‌شود و می‌تواند از نوع بی‌خطر تا تهدیدکننده‌ی زندگی متغیر باشد؛ بنابراین، افرادی که یک دوره سنکوپ را تجربه کرده‌اند باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشند.

انواع سنکوپ

پزشکان سنکوپ را به سه دسته تقسیم می‌کنند:

سنکوپ قلبی

سنکوپ غیر قلبی

سنکوپ با علل ناشناخته

بطور کلی سنکوپ به علت بیماری و اختلالات قلبی اتفاق نمی‌افتد.  از عوامل سنکوپ قلبی آریتمی قلبی  یا یک اختلال در عملکرد قلب است که موجب کاهش توانایی قلب در پمپ کردن خون کافی برای برآورده کردن نیازهای بدن می‌گردد، رخ می‌دهد. درمان سنکوپ بستگی به علت آن دارد و می‌تواند شامل مصرف دارو، نصب ضربان‌ساز و روش‌های جراحی باشد.

عوامل سنکوپ قلبی

مشكلات و بیماری های قلبي زير مي تواند سبب كاهش خون و عرضه اكسيژن به مغز شود. شرایط احتمالی عوامل سنکوپ قلبی عبارتند از:

  • آریتمی قلبی یا ضربان قلب غیرطبیعی قلب
  • مشکلات دریچه ای قلب از جمله تنگی، انسداد دریچه های قلب
  • فشار خون بالا یا فشار خون پایین
  • حمله قلبی که در اثر آن قسمتی از عضله قلب به دلیل کمبود خون و اکسیژن می میرد.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *