از دکتر مهرپویا بپرسید

لطفا سوالات زیر را بخوانید، اگر پاسخ خود را پیدا نکردید، می توانید سوالات درباره بیماری واریس و بیماری های قلبی خود را با پزشک درمیان گذاشته، تا در اسرع وقت به شما پاسخ دهند.

سوالات متداول قلب و عروق

بررسی پرسش و پاسخ متداول انواع بیماری های قلب و عروق

درد قلب به چه دردی گفته می شود و چگونه از دردهای گوارشی تشخیص داده می شود؟

درد اختصاصی قلب، پشت جناق سینه منتشر می شود و با علائم دیگری همراه است. دردهاي قلبي به طور معمول (اما نه هميشه) پس از فعاليت رخ مي‌دهد. در زمان استراحت معمولا اگر دردي به وجود بيايد درد گوارشي است، دردهاي قلبي به ندرت در زمان استراحت اتفاق مي‌افتد. اگر همراه با درد علائمي مثل تعريق و تنگي نفس داشتيد و احساس كلي ضعف و بي‌حالي وجودتان را گرفت اينها احتمالا ناشي از مشكلات قلبی يا عروقی است نه مشكلات گوارشي. اگر به فاصله بسيار كمي از غذا خوردن دچار سوزش معده و درد پشت جناغ سينه شديد اين احتمالا ناشي از مشكلات گوارشي است به خصوص اگر بلافاصله پس از غذا خوردن دراز كشيديد احتمال بروز مشكلات گوارشي بيشتر است.

نارسایی قلبی چیست و چگونه درمان می شود؟

نارسايي قلبي به مفهوم ناتواني نسبي قلب در پمپ كردن خون به درون سيستم گردش خون است. بدين ترتيب اين بيماري موجب كمبود خون در اندام‌ها و در نتيجه ضعف و بي‌حالي شده و از طرفي تجمع خون در سيستم وريدي موجب ورم در اندام‌ها بخصوص پاها مي‌شود. خوشبختانه داروهاي مفيدي براي درمان نارسايي قلبي موجود است.يكي از اين داروها دسته دارويي مدرها يا ادرار آورهاست كه با افزايش دادن ميزان ادرار باعث كم شدن حجم خون و برطرف شدن ورم در اندام‌ها مي‌شود. ديگوكسين دارويي است كه قدرت انقباضي قلب را زياد مي‌كند ولي متاسفانه داراي عوارضي است كه استفاده از آن را بسيار محدود كرده است.

از چه زمانی خطر افتادن دریچه قلب افراد را تهدید می کند؟

این مشکل از زمان تولد در نوزاد وجود دارد و ارثی است، ولی علائم بالینی آن در دوران دبستان و دبیرستان تظاهر پیدا می کند.

علائم افتادگی دریچه قلب چگونه خود را نشان می دهند؟

این افراد موقع ورزش، دچار تپش قلب و درد در ناحیه قفسه سینه می شوند. به طور کلی می توان گفت این کودکان حساس و مضطرب هستند و در مواقع امتحانات در مدرسه، اضطراب داشته و تحریک پذیر هستند.

آیا درد شدید در دست چپ نشان دهنده بیماری قلبی است؟

درد دست چپ همراه با درد قفسه ی سینه یا تنگی نفس ممکن است علامت حمله ی قلبی باشد. در این‌صورت باید سریعا به پزشک مراجعه نمود.

علت تپش قلب چیست؟

احساس تپش قلب ممکن است به علت آریتمی قلبی باشد و یا ناشی از اضطراب و فعالیت بدنی باشد. در صورتی که فرد در حالت استراحت به صورت ناگهانی دچار تپش قلب شده و پس از چند دقیقه تپش قلب به صورت خودبخود قطع شود، احتمال آریتمی قلبی وجود دارد. در این موارد گرفتن نبض و شمارش ضربان قلب در تشخیص علت تپش قلب کمک کننده است. حملات تپش قلب در مبتلایان به اختلالات قلبی نظیر: نارسایی قلب و یا مشکلات دریچه‌ای، نشان‌دهنده آریتمی‌هایی از قبیل AF، فلوتر دهلیزی و یا تاکی‌کاردی بطنی می‌باشد و با توجه به عوارض مهم این آریتمی‌ها، بررسی دقیق و درمان مناسب الزامی است.

آیا ضعف و خستگی زود رس می تواند نشانه بیماری قلبی باشد؟

نارسایی قلب، برادی‌کاردی(ضربان پایین قلب) و مشکلات دریچه‌ای قلب با ضعف و خستگی زودرس همراه می‌باشند. معاینه دقیق توسط پزشک و در صورت لزوم الکتروگرام قلبی، اکوکاردیوگرافی، عکس قفسه سینه و آزمایش خون معمولا منجر به تشخیص سریع مشکلات قلبی می‌شود.

از دکتر خود بپرسید

تماس سریع با پزشک