روش های درمان قطعی واریس اندام تحتانی

روش‌های درمانی برای واریس پا

چندین روش درمانی برای درمان واریس سیاهرگ‌ها وجود دارد. نوع درمانی که برای هر بیمار انتخاب می ‌شود به نتایج سونوگرافی داپلر بستگی دارد. پزشک گزینه‌ های درمانی را با بیمار در میان خواهد گذاشت. همچنین مزایا و معایب هر روش بررسی می ‌شود تا اطلاعات بیشتری درباره هر روش درمانی در اختیار بیمار قرار بگیرد.

۱) جوراب واریس جهت درمان واریس پا

جوراب واریس با فشار آوردن به رگ‌های واریسی و فشرده‌ کردن بافت اطراف آن ها، جریان خون در پاها را تسهیل می ‌کند. استفاده از جوراب واریس به عنوان یک روش درمانی اگرچه مشکل اساسی نارسایی وریدی را برطرف نمی‌ کند، اما به کاهش علائم و عوارض اولیه واریس مانند احساس خستگی یا سنگینی پاها و تورم مچ پا کمک می‌ کند.

جوراب واریس می تواند در پیشگیری از ابتلا به واریس نیز کمک کند. نکته منفی در خصوص جوراب واریس آن است که استفاده از آن به خصوص در ماه‌های گرم تابستان چندان راحت نیست.

درمان قطعی واریس با جوراب واریس
درمان قطعی واریس با جوراب واریس

۲) ابلیشن اندوترمال جهت درمان واریس پا

ابلیشن اندوترمال یک گزینه درمانی کم تهاجمی جایگزین برای جراحی‌های سنتی واریس سیاهرگ‌هاست که به معنای حرارت دادن در داخل سیاهرگ‌های مبتلا به واریس می باشد تا آنها را مهر و موم کند. پزشک یا از امواج رادیویی (در ابلیشن رادیوفرکانسی) یا لیزر (در ابلیشن درون وریدی با لیزر) برای ایجاد حرارت استفاده خواهد کرد. این روش‌های درمانی به خوبی جراحی هستند و بیمار ریکاوری سریع‌تر با درد کمتری را تجربه خواهد کرد، به همین خاطر معمولاً پزشکان ابتدا این روش را تجویز می کنند.

این روشی درمانی با بی‌حسی موضعی انجام می شود و داروی بی ‌حسی در طول سیاهرگ تزریق خواهد شد. پزشک یک برش ریز روی پوست ایجاد کرده و یک لوله ظریف (کاتتر) را داخل سیاهرگ می‌کند. یک دستگاه در نوک این لوله حرارت مورد نیاز ما را تولید می‌کند که باعث بسته شدن سیاهرگ مبتلا به واریس خواهد شد. معمولاً به بیمار توصیه می‌شود که پس از درمان قدم بزند و در همان روز ترخیص شده و به منزل مراجعت خواهد کرد.

همین حالا مطالعه کنید!
ویژگی های بهترین کلینیک درمان واریس اندام تحتانی چیست؟

 

۳) ابلیشن رادیوفرکانسی (RFA) جهت درمان واریس پا

مزایا و معایب درمان واریس با رادیوفرکانسی عبارتند از:

مزایا 

  • این روش درمانی یک جراحی بزرگ نیست و ریکاوری آن نسبت به جراحی سریع‌تر است. نیازی به بیهوشی عمومی ندارد.
  • در اکثر بیماران، ابلیشن رادیوفرکانسی به خوبی جراحی می‌تواند واریس سیاهرگ‌ها را درمان کند. کبودی و ورم پس از درمان کمتر بوده و درد کمتری نیز در روزهای پس از درمان خواهید داشت.

معایب 

  • همه نمی‌توانند این روش درمانی را انجام دهند.
  • ممکن است برای گرفتن بهترین نتیجه به چندین جلسه درمانی نیاز باشد.
  • برخی از بیماران پس از درمان کبودی یا احساس سوزن سوزن شدن را گزارش می کنند. در صورتی که درمان زیر زانو انجام شود، این عوارض شایع‌تر است.
  • در حدود یک نفر از هر ده نفر در سیاهرگ درمان شده دچار التهاب می ‌شوند ولی این التهاب در عرض یک ماه پس از درمان بهبود می یابد.
ابلیشن رادیوفرکانسی درمان وایس
ابلیشن رادیوفرکانسی درمان وایس

۴) ابلیشن داخل وریدی با لیزر جهت درمان واریس پا

مزایا و معایب درمان واریس با لیزر عبارتند از:

مزایا 

  • این روش درمانی یک جراحی بزرگ نیست و ریکاوری آن نسبت به جراحی سریع‌تر است.
  • نیازی به بیهوشی عمومی ندارد.
  • در اکثر بیماران، ابلیشن با لیزر به خوبی جراحی می‌تواند واریس سیاهرگ‌ها را درمان کند. بیمار درد کمتری را نسبت به جراحی تجربه خواهد کرد.

معایب

  • همه نمی‌توانند این روش درمانی را انجام دهند.
  • اندکی تیرگی یا قرمزی در پوست و التهاب در ورید تحت درمان وجود خواهد داشت که باعث می‌شود فرد تا چند هفته پس از درمان در پای خود احساس سفتی داشته باشد. برخی از بیماران بعد از درمان احساس سوزن سوزن شدن خواهند داشت ولی این مشکل دائمی نیست.
ابلیشن داخل وریدی با لیزر درملن واریس
ابلیشن داخل وریدی با لیزر درملن واریس

 

۵) اسکلروتراپی جهت درمان واریس پا

اگر روش‌های اندوترمال مناسب نباشند، پزشک انجام فوم اسکلروتراپی را تجویز خواهد کرد. در روش اسکلروتراپی یک ماده شیمیایی یا فوم به داخل رگ واریسی تزریق می‌شود که باعث می‌شود رگ دچار اسپاسم ‌شود. در هر بار درمان معمولاً لازم است چند تزریق به چندین قسمت از رگ واریسی مورد نظر انجام شود و همچنین ممکن است نیاز باشد بعد از گذشت حدود یک سال درمان مجددا تکرار شود.

پس از انجام تزریق، لازم است پای بیمار تا چند روز بانداژ شده و بعد برای چند هفته از جوراب واریس استفاده شود. این درمان معمولاً نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد.

اسکلروتراپی درمان قطعی واریس اندام تحتانی
اسکلروتراپی درمان قطعی واریس اندام تحتانی

 

همین حالا مطالعه کنید!
علل، عوامل خطر و تشخیص واریس

مزایا 

  • این روش درمانی یک جراحی بزرگ نیست و ریکاوری آن نسبت به جراحی سریع‌تر است.
  • نیازی به بیهوشی عمومی ندارد.
  • اگر شرایط مناسب برای انجام سایر انواع درمان را نداشته باشید، شاید بتوانید از این روش درمانی بهره‌مند شوید.

معایب 

  • ممکن است برای گرفتن بهترین نتیجه به چندین جلسه درمانی نیاز باشد.
  • اگر فوم در داخل ورید تزریق نشود باعث ایجاد زخم روی پوست خواهد شد. شاید بهبودی تا چند هفته طول بکشد و پس از درمان از خود اسکار به جا بگذارد. سایر عوارض جانبی این درمان عبارتند از مشکلات موقتی در بینایی، سرفه و سردرد هرچند این عوارض نادر هستند. حتماً سوالات خود را درباره عوارض جانبی محتمل و عوارض درمان از پزشک بپرسید.
  • اگر سابقه لختگی خون داشته باشید نمی‌توانید این درمان را انجام دهید.
  • تعداد کمی از افراد پس از این درمان دچار عوارض جدی از جمله سکته مغزی، سکته مغزی ناقص یا حمله قلبی می‌شوند.

 

۶) روش جراحی جهت درمان واریس پا

اگر روش‌های کم تهاجمی‌تر مناسب نباشند، پزشک انجام جراحی برای درمان واریس اندام تحتانی سیاهرگ‌ها را تجویز خواهد کرد. در حین انجام این عمل، جراح تمام سیاهرگ‌های مبتلا به واریس را از پا خارج خواهد کرد. سیاهرگ‌های عمقی نقش سیاهرگ‌های آسیب دیده را برعهده خواهند گرفت و به همین خاطر آسیبی به جریان خون در پا وارد نخواهد شد. متداول‌ ترین تکنیک مورد استفاده برای جراحی واریس سیاهرگ بستن و خالی کردن است. با استفاده از ابزار مخصوص ورید قطع شده و گره زده می‌شود (بستن) تا جریان خون در آن ورید قطع شود و سپس با استفاده از یک سیم بلند ورید برداشته خواهد شد (خالی کردن).

همین حالا مطالعه کنید!
ویژگی های بهترین کلینیک درمان واریس اندام تحتانی چیست؟

یک روش درمانی دیگر موسوم به فلبکتومی نیز برای برداشتن سیاهرگ‌های سطحی پا انجام می شود. برای انجام این درمان، جراح برش‌های کوچکی را روی سیاهرگ‌ها ایجاد می‌کند و با قلاب مخصوص آنها را خارج خواهد کرد. فلبکتومی را می‌توان با بی‌حسی موضعی به صورت یک جراحی جداگانه نیز انجام داد.

جراحی برای درمان واریس پا
جراحی برای درمان واریس پا

مزایا و معایب درمان واریس با جراحی عبارتند از:

مزایا 

  • این درمان کاملاً اثر بخش بوده و بیشتر از هر روش درمانی دیگری “آزموده شده و جواب پس داده است”.

معایب

  • معمولاً برای انجام جراحی از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود و به همین خاطر بیمار در حین عمل بی هوش خواهد بود.
  • از آنجایی که این روش درمانی یک عمل جراحی است زمان بیشتری برای ریکاوری طول می‌کشد (تا سه هفته).
  • ممکن است بعد از عمل دچار کبودی یا سایر عوارض جراحی از جمله: آسیب به عصب‌های داخل پا که موجب درد در ناحیه کشاله ران، عفونت یا خونریزی شوید.

 

۷) فلبکتومی جهت درمان واریس پا

مزایا و معایب درمان واریس با فلبکتومی عبارتند از:

مزایا

  • این روش درمانی سریع و موثر است. پس از این روش اسکارهای کوچکی باقی خواهد ماند و پوست دچار تغییر رنگ نشده و سایر عوارض احتمالی فوم اسکلروتراپی مثل زخم پوستی رخ نخواهد داد.

معایب

  • فلبکتومی نسبت به فوم اسکلروتراپی درد و ناراحتی بیشتری دارد و خطر کبودی و خونریزی در این روش بیشتر از سایر روش‌های درمانی است.

 

کلینیک سرکار خانم دکتر مریم مهرپویا متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی آماده ارائه کلیه خدمات پزشکی به شما عزیزان می باشد. جهت دریافت خدمات درمان واریس اندام تحتانی، عمل قلب باز، آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی، اکوکاردیوگرافی، اسکن هسته ای قلب و دیگر خدمات با شماره تماس ۰۲۱۶۶۵۹۶۱۶۲ ۰۲۱۶۶۵۹۶۱۶۱ در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *